Translate

dissabte, 30 d’agost del 2014

ESCÒCIA 2014

Aquest relat l'ha escrit la Laureta durant el viatge al seu mòbil,

DIA 1. Olot-gannat

Dia de quilometrada i molta caravana (tots els francesos tornen de vacances). Així doncs, aprofitant que igualment estem parats, parem a dinar a un àrea. Mai deixaré de sorprendre'm per quant ben preparades estan les àrees franceses.

Teníem previst arribar a BOURGES, on teníem càmping buscat. No obstant, degut a les retencions que hem anat trobant, ens hem de conformar amb GANNAT. Dormim al càmping municipal http://www.camping-gannat.fr/ , amb wifi i piscina (tot i que la climatologia no acompanya gaire a banyar-se). Hi ha grans camps de gespa molt ben cuidada, i en general, es veu molt arreglat. Resulta molt tranquil i familiar.

DIA 2.  Gannat-Calais
Comencem el dia a les 7.30 amb la visita del “dentetes” (versió familiar del ratoncito perez), doncs ahir nit sopant va caure una dent a la Mar. Esmorzar, dutxa i a les 8.30h en marxa, no sense abans discutir si evitem o no passar per París. Decidim bordejar-lo, doncs el que ens prima ara és Escòcia, i París ja l'hem visitat anteriorment. Abans de posar-nos definitivament en ruta, fem el panoli una estona pel poble buscant un Carrefour on repostar. Finalment, el trobem i omplim a 1,299€/L. Realment val la pena mirar-se una mica on repostes.

Avui també ens espera un altre dia llarg, tot i que amb una mica de sort, no trobarem tantes retencions.

Bordegem Paris per la dreta, i per sort nostre, podem admirar la Tour Eiffel a la llunyania. Parem a dinar passat Paris, en una àrea de l’autopista, i ho fem sota un tendal per guarir-nos del vent i possible pluja. Genial com s’ho munten els francesos!

Seguim per autopista i a les 17.00h  arribem a CALAIS. Sorpresa! L’adreça que tenim del càmping municipal ens porta a un carrer sense res. Cal dir que, degut a les sorpreses que acostuma a donar el TomTom amb els càmpings, abans d'apuntar l'adreça al full de ruta havia mirat pel GoogleMaps i realment s'hi veia un càmping. Deuen haver-lo tancat recentment. Així doncs, comencem a fer voltes buscant un nou lloc on passar la nit prop de l'Eurotunnel i en la nostra cerca, trobem un Intermarche que tenen el gasoil a  1,279€/L. Aprofitem i omplim dipòsit abans de creuar a Anglaterra (allà el dièsel és més car que la benzina).

Cal dir que, com he comentat, ens hem trobat amb molts fracassos buscant càmpings amb el Tom Tom. El navegador de la furgo és un Igo i al llarg dels viatges que hem anat fent hem pogut comprovar que és més fiable. Tenim la idea que Tom Tom té entrades les adreces dels domicilis socials dels càmpings, i sovint acaba resultant un pis en mig d’una ciutat.

Finalment trobem el Camping La P’tit Source, http://www.camping-laptitesource.com/ , ple d’ànecs a la guaita per si els llencem un tros de pa. Realment fa mitja por sortir de la furgo a estirar les cames.

DIA 3. CALAIS -CAMBRIDGE-Yorkshire
Avui tenim l'eurotunnel reservat a les 10. Havíem rebut un mail demanant que en ser un dia de màxima afluència, anéssim entre una i dues hores abans. Així doncs, mig per voler portar-ho tot a punt, mig per por a perdre el tren, a les 6.30 els pares ja estan en peu, preparant l'esmorzar. Nosaltres hem estat perrejant al llit del sostre fins les 7, quan hem baixat a esmorzar.

Aquesta nit ha caigut la del diluvi universal. Sort de la Thais!! L’acabem d’estrenar i la veritat és que val molt la pena! Ens ha anat genial a les que vivim a l’àtic de la furgo, doncs no deixa passar ni el vent ni el fred. La veritat és que va ser una decisió d’últim moment després de pensar en la mala fama del temps de la nostra destinació. Ens vam trobar que feien vacances, però igualment van contestar l’email del pare i l’endemà ja la teníem a casa. Excel·lent el servei que ofereix aquesta gent.  Una gran compra. http://www.thaissl.com/camper-funda-techo-elevable-premium-wv-t5-2/

En arribar a les 8.15h a les portes del eurotunnel el cel s'havia tornat a amagar darrere un mantell gris (sembla que ens vulgués preparar per la plujosa UK)
Arribem abans d’hora i ens permeten pujar al tren anterior al nostre sense recàrrec. Perfecte, no podem esperar el moment de trepitjar terra britànica.

Els pares havien reservat des de la web  http://www.eurotunnel.es/  amb un cost de 101 € l’anada i 98€ la tornada. Realment ho tenen molt ben organitzat: l’entrada és com la de Port Aventura, amb guixetes on pots fer el Check-in de manera automàtica tant sols introduint la targeta amb la que s'ha fet pagament del túnel.

Tot seguit va separant carrils segons l’alçada i tipus de vehicles. A la duana anglesa ens demanen els NIF de tots els passatgers, els escanegen i seguim per uns carrils fins el moment de pujar al tren. En fila d'un, anem entrant al vagó, a la vegada que van tancant portes tallafocs cada pocs vehicles per segmentar el risc d’incendi.

A les 9.30h embarquem, I a les 9.15h (hora britànica) ja sortim del túnel. Miracles del canvi de fus horari que sembla que et permetin viatjar enrere en el temps.

I miracles els que haurem de fer ara per aprendre a conduir per l'esquerra. El pare no triga gens a acostumar-se i aviat comença a fer els primers avançaments perseguint una T1 negra, molt ben preparada, a la que vol fer una foto.

Parem a l'àrea de Maidstone, on hi ha un McDonald's on les nenes ens xutem calories en vena en forma d’esmorçar anglès dins un wrap . Aquí la oferta és diferent que a casa, tot i ser una cadena internacional, i pots trobar ous ferrats i salsitxes o bacon dins un wrap.

En el poc trajecte que hem fet per autopista (gratuïta en aquest país) hem vist que per accedir a les àrees és necessari sortir-ne. Realment no tenen res a veure amb França, ni tant sols amb Espanya: les àrees no estan tan ben preparades (no per a furgos, si més no) i la carretera és estreta i quasi sense marges (que aquí es diuen hard shoulders).

Reprenem el camí direcció a  Cambridge. Trobem novament retencions al tunnel Bradford (de £2 de cost). A més, fa olor a socarrimat i floten bolves de cendra, fet que ens fa témer algun incendi més endavant. Mirem el twiter d’emergències per si diuen res i no tenim sort. Si realment hi ha res, ja ens n'assabentarem. Continuant la nostra ruta no hem trobat cap indici d'incendi previ, així doncs, no donem més importància al tema.

Comentaris de ruta... les velocitats màximes són similars a Espanya. A més, el Tom Tom les converteix sense problema les milles a km i així sabem en tot moment quant ens falta per arribar.
Se'ns fa estrany que t’avisin de la sortida amb tan poc temps: 1m. Un minut? Un metre?? Ah no, una milla!!! Ok, tenim temps d’agafar la sortida, per cert, per l’ESQUERRA!

Seguim per la M11 fins a Cambridge.

Deixem la furgo al  Park & Ride (P-R) de Trumpington, des d’on agafem un bus de  2 pisos que encanta a la peque de casa, a cost de  £8,10 (els quatre). Un gran invent això dels P+R, amb serveis, algun d’ells amb dutxes gratuïtes, vigilats amb cam i barreres a la sortida. Llàstima que no hem trobat cap on permetin la pernocta.

Visitem Cambridge. The King's College, the Queen's college, el riu Cam amb els universitaris oferint viatges amb gòndola... passegem tot el matí. Tornem a agafar el mateix bus a Downing Street  i dinem a la furgo al propi P+R, en una zona més apartada.

Seguim per la A1 The North camí a Edimburg. Arriba el moment crític del dia: trobar càmping. Se'ns ha fet tard a la carretera i no arribem a Newcastle (senyalen retencions pel Leeds festival), així que no podem fer nit al càmping que havia buscat. El TomTom ens torna a enganyar portant-nos a carreteres sense res o a "aldees" per a jubilats. Els km pesen, la tensió es nota.

Al final, després de moltes voltes, dormim a HARROGATE CARAVAN PARK, £28.

Instal·lacions correctes, free wifi i lloc tranquil. Hi ha un únic carrer circular al voltant del qual aparquen les càmping cars. El pare aprofita per estirar les cames i comença a donar voltes... en pantalons curts i samarreta... a uns 8º de temperatura...  Les dones ens tanquem a la Merche (la nostra furgo) amb la calefacció posada, no sigui que els nostres veïns es pensin que tenim res a veure amb aquell sonat!   ;-)).

Dia 4.  EDIMBURG

Sortim a les 9 del càmping i tornem a enfilar per l'avorrida A1 direcció The North. Veiem l’enorme Angel of the North des de la pròpia carretera. Es tracta d'una enorme estructura d'acer, de 20 metres d'alçada i 54m d'extrem a extrem de les ales.

De moment el temps ens aguanta, fa algun xàfec de tant en tant però la major part del dia el cel és clar.

Arribem a Edimburg i anem directes al càmping MORTONHALL CARAVAN &CAMPING PARK que havia buscat. Dinem.

Des del propi càmping es pot agafar un bus local que ens deixa a Princess Street, al centre d'Edimburg.

Dediquem la tarda a passejar per la Royal Mile. Visitem St Giles, on busquem els tres àngels gaiters, i ens arribem fins Palau Holyroodhouse (actual "casa de vacances" de la reina) i el parlament, entre pluges i plugims. Tot està a rebentar de gent pel festival. Molt animat tot i la pluja.

Aquí estic escupint... estic en el cor de Midlothian, on anteriorment s'havia ubicat la forca de la presó. Hi ha una llegenda que diu que si la trepitges mai trobaràs l'amor vertader, mentre que si hi escups tindràs sort. No obstant, els locals hi escupen com a signe de rebuig a les execucions que s'hi van dur a terme.

Al final de High Street (una de les parts de la Royal Mile), acabaven les muralles de l'antic Edimburg, que el separaven de Canongate (burg independent). A la cantonada que High Street es pot trobar aquest pub, "The world's end" anomenat així perquè per molta gent d'Edimburg aquest punt significava la fi del món (qui sortia per la porta de la muralla no acostumava a tornar a entrar).

El castell està tancat, hi tornarem demà al matí.

De tornada, el mateix bus ens deixa ben bé a la porta del càmping.

DIA 5. EDIMBURG - AVIEMORE
Al matí sortim del càmping i deixem la Merxe aparcada fora a un súper que hi ha a l’entrada del camí del càmping i agafem el mateix bus d’ahir. Per pagar es tiren les monedes dins una caixa, tenim els nostres dubtes de si ho compten. S'ha de portar l'import just, no obstant. La idea d'avui és visitar el castell i seguir la ruta.

On venen les entrades donen un fulls pels nens que els van fent preguntes de les coses que veuen durant la visita. La Mar ho passa bé voltant i resolent els enigmes, de manera que no se li fa tant pesada la visita. Als grans també ens serveix de guia per a visitar-ho tot i fixar-nos en els detalls.

Marxem abans de les 13h, moment en què, segons una tradició històrica, disparen un tret de canó per marcar l’hora.

Dinem a Edimburg i tornem a buscar la furgo per anar cap a AVIEMORE. Seguint per l’A10  direcció PERTH per travessar el Forth Road Bridge, preciós.

Parem a fer cafè a una àrea de Kinross.

Seguim cap al parc i aviat ens deleitem creuant els paissatges de les Highlands. Ens sorprèn veure turons de color rosa, fruit d'unes flors que semblen créixer a tot arreu.

Dormim a AVIEMORE, capital del Cairngorms National Park, al HIGH RANGE http://www.highrange.co.uk/caravans per  £30. Els serveis estan totalment calefaccionats (fet que s'agraeix, doncs des que hem sortit d'Edimburg que ha sigut pluja i fred constant). A més, el càmping està ple de conills. Avui estem a 7C, aquest viatge treurem profit a la calefacció.

DIA 6.  aviemore-inverness-drummnadrochit-fort augustus -inverness

Ens despertem amb pluja, fred i conills. Dutxa, esmorzar, repassem ruta i ens posem en marxa a les 10h.
Arribem a inverness, aparquem en un pk vigilat, a £2,5 per 4h. i visitem el poble. Veiem el castell, la catedral de st Andrews, riu Ness, old high church...

Des del mirador del castell ens sorprèn aquest restaurant.

Aquí també es viu el procés per al Referèndum.

I l'encantador Victorian Market...

Agafem el cotxe i seguim cap a Drumnadrochit. Veiem urquhart castle i després encaminem cap a fort augustus.

Passem per carreteretes que ens roben el cor.

Ens encanta la carretera A82 que envolta el llac ness. Dinem amb vistes al llac, atents per si veiem en Nessie.

A  FORT AUGUSTUS ens quedem una estona mirant com baixen els vaixells amb les "escloses" i fem un  FISH & CHIPS. La combinació sempre m'havia semblat peculiar, però s'ha de reconèixer que està bo.

Pugem per la carretera B862. Estreta, solitària, d’un sol carril. Veiem cérvols, daines i conills, a part dels xais i cabres que ens han acompanyat durant tot el camí.

Carreguem gasoil al Tesco, a 1,299£/L (£59,26 per 45,62L).

Dormim al BUNCHREW CARAVAN PARK a les afores d’INVERNESS a tocar el llac amb unes vistes espectaculars. Novament, un càmping que duia preparat i que ens ha encantat.

DIA 7. Inverness-chanonry point-john o'groats

Avui ens hem aixecat més tard que mai. A les 9.30h estàvem esmorzant al càmping.

Conduim cap a chanonry point, un dels millors punts d'avistament de dofins a Europa, que es troba a 20 minuts del càmping, per veure si aconseguíem veure algun dofí... però no tenim sort. Hi ha un pàrquing gratuït a primera línia de platja on tothom hi va amb els prismàtics. També té taules de pícnic on dinar si el temps acompanya.

Passem el matí i després de dinar, a les 15 hores, encaminem cap al nord. Ens encanta la carretera A9. Hi ha un canvi de paisatge... deixem les boscoses Highlands i ens adentrem als camps deserts del nord. A més, ens acompanya tot el viatge l’arc de Sant Martí.

Carreguem gasoil i mejar al Tesco de Wick.

Arribem a John o'groats on tornem a trobar un càmping amb vistes espectaculars del mar del nord amb les orkNey islands  de fons.

A notar el fred (sobretot vent) que feia en aquell indret...

Instal·lacions correctes. Feia molt de vent... Novament sort de la Thais!! Per poc no sortim volant aquesta nit. De fet, hem hagut de canviar la furgo abans de dormir per estar més protegits del vent. Així doncs, hem canviat les fabuloses vistes que teníem a tocar del penyasegat, per la protecció de dues caravanes més grans. Igualment, dormint no veiem el paisatge.

DIA 8. John-dunnet head-thurso-durness

Ens aixequem a John, encaminem cap a dunnet head (punt més al nord de la illa) passant abas pel castell de May. Tot i que és famós perquè habitualment hi ha foques, no tenim sort de veure-les. Seguim fins a thurso, on passegem i dinem... No trobem que tingui res excepcional, així doncs, seguim cap a durness passant per kyle of tongue i loch eriboll. Anem trobant xais caminant al mig de la carretera, que ens encanta.

Dormim al càmping sango sand oasis (durness), un altre que tenia buscat, amb molt bones vistes, instal·lacions una mica pobres, però amb wc nets i dutxes amb aigua calenta, així que ja en fem prou. La idea és anar a visitar Smoo' Cave demà al matí, abans de començar a resseguir la costa oest.

Kyle of Tongue

Aquí són elles les que tenen preferència...

Hem agafat el gust a això de fer mudances a mitjanit, aquesta vegada per culpa d'uns capullos amb un generador que fa un soroll impertinent i pudor a benzina. Avui també ha sigut necessària la calefacció. Feia vent i la thais fuetejava amb força, tot i així el propietari del càmping diu que això no és vent... que ells diuen que fa vent a partir de les 8 milles!

DIA 9. Durness-SKYE

A la hora que ens havíem de posar en marxa queia la del diluvi universal. Crec que el cel era més fosc aquest matí que ahir a la nit quan vam anar a dormir. Així doncs, allarguem el son... doncs una excursió a la dutxa amb aquesta trompa pot resultar fatal. A les 10h fem canvi d'aigües al càmping i anem a visitar smoo Cave, que ja havíem localitzat ahir. Hi ha pàrquing i wc gratuïts, molt arreglat tot.
i... TANCADA!! . Sembla que s’ha enrunat una part de la cova degut a la meteorologia dels últims dies i és perillós entrar. Tant sols entrem a la primera cova i ja ens sembla impressionant. Llàstima.

Així doncs, sense altre remei, encaminem cap al Loch Assynt, on dinem veient les ruines del Ardvreck Castle. Mentre els pares preparen el dinar, la Mar i jo fem una petita excursió fins al castell, al que arribem amb el fang als turmells. És increíble la quantitat d'aigua que tenen en aquestes terres (i després al restaurant et casquen 3 lliures l'ampolla de mig litre... aish!)

De camí a ullapool parem per casualitat en una reserva natural LOCH A’ MUILINN, on veiem les ansiades foques. És un lloc que no està senyalitzat, en un caminet amb un parking petit.  Molt recomanable.

Aquesta és l'entrada a la que vam accedir per casualitat... Literalment el pare va dir: anem a mirar què hi ha!!
Com veieu, no està senyalitzada.

A darrera hora decidim que aprofitarem, ja que hi som per visitar Skye... un dels objectius del viatge... una volta ràpida perquè no disposem de massa temps, després haurem de baixar d'una tirada, però creiem que val la pena...

De camí a Skye trobem aquestes simpàtiques vaques pel.ludes a una granja on parem a esmorçar uns pastissos de carn al curri...
Ens comenta el propietari que les crien per a reintroduir-les als boscos doncs son una espècie en extinció (com el burro català) ... ven unes bosses a 1 lliure i mengen de la mà amb molta cura...

Abans de travessar el pont d'Skye, el castell de Eilean Donan conegut per pel.lícules com "Els immortals" o "La Trampa",

Els partidaris del YES molt presents a Skye...

Fem una volta ràpida per l'Est de la illa, per carreteres estretes, d'un sol carril la major part del temps i amb unes vistes impressionants.

De tornada  dormim a una àrea de l'autopista que baixa des de Glasgow, molt millor que la que va a Edimburg sense quasi serveis.

El Canal el fem en Ferry.

La tornada per França per carretera  per evitar les cares i avorrides autopistes...

CÀMPINGS:

DIA 1.- GANNAT. CAMPING MUNICIPAL, http://www.camping-gannat.fr,  amb wifi i piscina. Grans camps de gespa. Molt tranquil i arreglat. Molt familiar.

DIA 2. CAMPING LA P’TITE SOURCE , http://www.camping-laptitesource.com  24,5€. Ple d’ànecs a la guaita per si els llencem un tros de pa.

DIA 3. CAMPING Harrogate Caravan Park,  http://www.harrogatecaravanpark.co.uk   £28. Instal•lacions correctes,  free wifi i lloc tranquil.

DIA 4 CAMPING MORTONHALL CAMPING PARK   http://www.meadowhead.co.uk/MortonhallHome.aspx perfecte per accedir a Edimburg en transport públic

DIA 5 CAMPING AVIEMORE HIGH RANGE http://www.highrange.co.uk/caravans per  £30. Els serveis estan totalment calefaccionats i el càmping ple de conills per tot arreu

DIA6 BUNCHREW CARAVAN PARK http://www.bunchrew-caravanpark.co.uk/ A primera línia d’aigua amb magnífiques vistes. Serveis un xic antiquats.

DIA 7 JOHN O’GROATS CARAVAN AND CAMPING SITE amb espectaculars vistes amb les ORKNEY ISLANDS de fons http://www.caravancampingsites.co.uk/highland/johnogroats.htm

DIA 8 SANGO SAND OASIS http://www.sangosands.com/  Càmping amb molt bones vistes, instal•lacions bastant pobres.

1. Fantàstica crónica! .... Quins records m'ha dut! ......

Nosaltres vam fer si fa no fa el mateix, menys la nit a la Mercedes, la resta força semblant!

Una abraçada!

Albert ;-)

1. Moltes gràcies Albert!
      Es tot un honor venint de tu, guanyador d'un dels millors relats de la història de Furgvw que va ser la font principal d'inspiració del nostre viatge.